Zon, zee, strand

7 maart 2016 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Haere Mai!
Sinds de laatste keer heb ik er alweer heel wat kilometers opzitten en ben ik een jaar ouder! Vorige week zaterdag ben ik met Nora en wat huisgenoten naar een eilandje (Goat Island) geweest en gezellig bij haar thuis gegeten. Zondag heb ik eerst even wat was gedaan, wat ook weer een groot avontuur was. In het hostel hadden ze machines met een droger en wasmachine waar je 4 dollar in moet stoppen (voor wassen of drogen). Ik gooide toen uiteraard mijn geld in de machine waarvan de wasmachine al bezet was en kon ik nog alleen de droger aanzetten.. Nadat ik hulp had gevraagd aan de schoonmaakdame en zij de timer van droger ook nog had gestart (ja nee dát helpt) ben ik als een malle water gaan koken (er kwam geen warm water uit de kraan) en heb ik een handwas gedaan, die vervolgens een uur later ook nog mooi droog was! Daarna heb ik nog met Nora rondgelopen door Auckland (o.a. naar Viaduct Harbour en Ponsonby) en daar 's avonds weer gegeten. Toen vroeg naar bed want de volgende dag stond het begin van mijn bustrip te wachten! Ik heb dus een buspas gekocht van Stray, met een hop on/hop off systeem. Mijn buspas is de meest uitgebreide, die me naar vrijwel alle bestemmingen in Nieuw-Zeeland brengt. Ik kan dan zelf bepalen hoe lang ik overal blijf, dat is dus heel fijn en flexibel! Die ochtend in alle vroegte ontbeten, zonder appelsap want die was gestolen uit de koelkast, en daarna naar de busstop gelopen. Langzaam druppelden er allerlei nationaliteiten binnen: Amerikaans, Brits, Duits en Nederlands; en allemaal vrouwen! Onze buschauffeur was wel een man, genaamd Flipper. We hadden een klein busje met aanhanger, die ze gebruiken als reizigers naar het noorden gaan. Het was meteen gezellig in de bus en na een paar uurtjes rijden kwamen we aan in Paihia, een dorpje in de Bay of Islands. Het woord zegt het al: een baai met heel veel eilanden: prachtig! Het hostel waar we twee nachten hebben geslapen was super. Best Amerikaans, met een parkeerplaats in het midden met minizwembad en jacuzzi, waar je denk ik vooral veel ziektes van krijgt, en daaromheen allemaal soort hutjes met kamers. Ook zat er een bar bij. Daar hebben we even op het strand gelegen en gepraat met andere reizigers. 's Avonds hebben we gebarbecued en nog even boodschappen gedaan. De dag erna stond ons een tripje naar het noordelijkste puntje te wachten: Cape Reinga. Eerst hebben we over een heel lang strand (90 mile beach) gereden met de bus, echt heel gaaf! Daarna hebben we gesandboard, waarbij je met een soort Boogie board op je buik van een stijle heuvel afgaat. Echt heel tof! Daarna reden we via een rivier (Te Paki stream) door naar Cape Reinga, waar de Tasmaanse en Pacific oceaan samenkomen. Normaal kun je dat heel goed zien en is het heel mooi, echter regende het pijpenstelen en hebben we weinig van het uitzicht gezien, maar er wel om gelachen onder de paraplu. Ik ben in ieder geval blij dat ik een regenjas heb meegenomen! We zijn nog even fish&chips gaan eten aan het water en daarna hebben we gechilld en drankjes gedronken in het hostel. Om 12 uur was ik jarig en dat hebben we nog even gevierd. Op mijn verjaardag heb ik met 3 meiden (Jo, Lydie en Frankie) van de bus kayakken gehuurd en zijn we naar een waterval gegaan. Na wat verkeerde afslagen hier en daar hebben we hem gevonden en heeft de man van de verhuur ons opgehaald en nog getrakteerd op hot chocolate! Daarna vertrok de Stray bus weer naar Auckland, waar we gelukkig een hostel hadden geboekt, want alles zat heel vol. De buschauffeur boekt namelijk meestal de eerste nacht, maar niet altijd in grote steden (zoals nu) dus dat vergt toch meer planning dan ik had verwacht. De bussen zitten vaak ook erg vol vanwege het drukke hoogseizoen, dus helemaal flexibel reizen is het niet. Wel heel gezellig en een leuk concept! In de avond heb ik snel in een Aziatische foodcourt gegeten en daarna naar een welkomstavond geweest van Stray om nog even wat meer informatie te krijgen. De meiden van de bus die ik al had ontmoet op de tour naar het noorden hadden een taart met kaarsjes geregeld dus ik voelde me echt jarig! De dag erna zijn we met die groep naar Raglan vertrokken, een geweldig surfdorpje met hele mooie surfstranden. Ik heb toen al besloten langer te blijven en had al 3 nachten extra geboekt in een hostel waar een medereiziger (Martijn) ook al had geboekt. De eerste nacht hebben we met de hele groep in een logde geslapen, in een hele mooie groene omgeving met uitzicht op zee en zonder telefoonbereik, heerlijk! In de middag nog even gesurfd en daarna met de hele groep gebarbecued en bij het kampvuur gezeten. Ze hadden ook heel veel gloeiwormen in de busjes, heel tof! De dag erna ben ik naar het andere hostel gegaan en een deel van de groep uitgezwaaid die doorgingen naar de volgende locatie. Uiteindelijk bleef een best grote groep in Raglan (Marlies, Martijn, Dean, Kristen, Aaron, Frankie en Lydie), dat is wel echt leuk dat je dat dan nog kunt beslissen last-minute (soms met wat stress om een slaapplaats te vinden en de volgende bus te boeken). Wel gek om steeds afscheid te moeten nemen van veel mensen, maar ook leuk om nieuwe mensen te ontmoeten natuurlijk! Eerst twijfelde ik even of ik niet liever in de mooie lodge wilde blijven, maar toen ik in het hostel aankwam werd ik heeeel blij! Een heeerlijk klein rustig hostel aan het water met een binnenplaatsje met hangmatten, een sauna, jacuzzi en surfboardverhuur. Ook heb je hier gratis zonnebrand met factor 50, wat je hier echt nodig hebt want de zon is heel sterk. Ook hebben ze allerlei spul om op je wangen te smeren voor tijdens net surfen, wat echt goed helpt! Je loopt er wel bij als een rugbyspeler met zulke strepen op je wangen, maar dan verbrand je in ieder geval niet. Hier ben ik drie nachten gebleven met een paar mensen van de bus en heb ik vooral gesurfd, gerelaxt in de jacuzzi, hangmatten en op het strand en heb ik de reis wat verder gepland op de wifi van de bieb in de buurt. In de avonden heb je bio-luminicentie in het water, als je het water beweegt licht het op en zie je heel veel lichtgevende algen. Daar heb ik met Dunedin (een jongen uit Alaska die vernoemd is naar een stad op het zuider eiland, geniaal!) een paar uur in het water staan trappelen om steeds die fluorescentie op te wekken. Heel vet! Als je bij het hostel een surfboard huurt kun je gratis de auto pakken en naar een goed surfstrand rijden, meestal 2x per dag. Ik was de eerste dag al meteen aangewezen tot chauffeur (als een van de oudsten). Ik ben 1x bijna tegen een nieuwe dure auto aangereden op de parkeerplaats en ik heb 1x per ongeluk aan de rechterkant van de weg gereden..
Ik ben sterk aan het overwegen om langer in Nieuw-Zeeland te blijven dan ik had gepland omdat ik overal wel graag wat langer wil blijven om de omgeving beter te leren kennen en omdat sommige dingen weersafhankelijk zijn, zodat ik meer zekerheid heb dat ik alles kan doen (bijv. een gletsjerhike en de hike naar Mount Doom van Lord of the Rings).
Vandaag zijn we weer verder gegaan met de Stray bus (met toevallig Flipper weer als buschauffeur) en gaan we eerst naar de Waitomocaves, waar we een tour gaan doen door die grotten op zwembanden. Daar zijn ook heel veel gloeiwormen, dus ik ben benieuwd. Vanavond hebben we een culturele avond in Mourea met de Maori en daar blijven we ook slapen. Ben benieuwd!
Hei konei ra